fredag 26 mars 2010

Nyduschad pälsfröken (bild)

Igår fick Nellie duscha. Jag ska alltid pussa henne tusen gånger om dan på huvudet så hon blir alldeles flottig av läppglans och desssutom doftade hon misstänkt melondoft från mitt Juicy tube. Gott i och för sig, men inget för en hund tror jag :)

Efteråt sprang hon omkring i sin morgonrock och spöade slipsormen (en 1meters mjukisorm som min mormor sytt av gamla slipsar och som Nellie älskar) och såg ut som den värsta värsta boxaren.

Nellie har 3 saker som hon alltid måste ha liggandes i sängen, oavsett om hon använder dom eller ej.
Det är

1. Slipsormen.
2. En mjukistomte som M köpte åt henne i julas och som hon ätit upp båda armarna på.
3. Ett gammalt snuskigt grisöra som hon älskar att tugga på.
Och hon har stenkoll på prylarna. Ligger inte alla tre sakerna i sängen så gnäller (och tillslut skäller) hon och vrålstirrar på saken tills vi tar upp den då det är för tungt för henne att släpa upp dom själv uppför trappen till sängen.

Hon har så roliga egenheter och hon är så himla rolig.
Tex så har hon en egen lek som hon leker varje kväll när vi ligger i sängen. Hon hämtar sitt grisöra, sätter sig på ens bröst, sen släpper hon det och så ska man bara ta upp grisörat och ge henne det och säga varsågod så att hon kan släppa det igen och igen och igen. En gång räknade jag till 36ggr på raken.

En annan grej är att hon så fort M lagt sig i sängen efter jobbet hoppar upp på hans hals och sen ska hon ligga med sin lilla kind tryckt mot hans mun och han ska pussa henne på samma ställe tusen miljoner gånger. Så kan hon somna till o med.
Och så är hon GALEN i att pussas själv. Helst i näsan och sen i munnen *uuurk*. Hon står och vaktar på ens bröst och blir som tokig om man sträcker ut tungan och börjar pussas som en besatt.

Här är en pussbild in action.
Ursäkta min grimas, den beror på just att vi pussas. 

Hon är rolig faktiskt. Jag vet att alla tycker att ens egna hundar är dom bästa och sötaste. och så är det ju. det är ju ens egen vovve man känner och älskar.
Nellie är kvicktänkt och smart. M sa häromdagen "hon fattar så himla snabbt, iallafall när hon tjänar något på det själv som typ kalkon". Så himla sant!
Det är kul att lära henne saker för hon är så tacksam att träna med. Skulle vilja komma på något nytt att lära henne nu.
Man får ju anpassa övningarna ibland då hon är lite kort i rocken, men hon älskar att söka tex och är riktigt duktig på det.
Hon är så lätt att kommunicera med. Trots sin litenhet så får jag en kontakt med henne som jag aldrig riktigt upplevt med tidigare hundar. Inte alls på samma sätt. Märkligt, men mysigt.
Den där kontakten kanske kommer när det är "rätt" hund? Jag haälskade min förra hund, och min familjs tidigare hundar som jag växte upp med. De har ju varit familjemedlemmar.
Men Nellie känns så rätt på något vis. Som den där riktigt speciella vovven som verkligen satt sig i hjärtat.
Men alla hundar är ju speciella så det känns så fel att skriva så också.
Äsch, vi funkar väldigt bra ihop helt enkelt och hon är min finaste lilla plutt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar