lördag 13 februari 2010

Olivoljan som hudvård.

Kul och spännande att den naturliga trenden har blivit så stor inom skönhetsvård. Nu talar sig var och varannan varm om oljor, kroppssmör, mineralmakeup, och saltscrub. Kul!

Mitt motto har länge varit att bara använda bra och naturliga saker närmast huden. Som rengöring, lotion, concealer, och foundation. Jag har alltid haft torr och känslig hy och utan detta motto blir jag torrare än ett höstlöv.

Jag lägger gärna pengar på hudvårdsprodukter som jag vet är bra, och köper istället billigare skuggor.
Fast ibland åker det med dyra skuggor och rouger också, men då är det oftast bara för att det känns lyxigt att ha, för det finns faktiskt lika bra pigmenterade skuggor bland många budgetmärken som tex  Isadora, och Viva La Diva.

Dessutom behöver bra hudvård inte alltid vara dyrt. Den billigaste, mest användbara produkt jag vet är vanlig Olivolja.
Den fungerar lika bra att använda som makeupremover (olja löser fett och man blir riktigt ren) som till återfuktning av ansiktet och kroppen. Olivolja är också en bra bas om man vill göra egna ansiktsmasker eller peelingscrubber. Olja funkar dessutom bättre att använda när man rakar benen än vanligt raklödder, och man slipper smörja in sig efteråt.
Olivolja fungerar även kanonbra att använda som hårinpackning för torrt hår, eller som glansdroppar, eller extra boost för trötta och slitna toppar.
En universalprodukt helt enkelt.

Och det bästa är att det fungerar lika bra till torr hy som till fet. Tycker man att olivoljan är väl "tung" så finns det många lättare oljor att använda.


Jag har massor utav tips på olika ansiktsmasker och scrub där det oftast bara ingår ingredienser som man redan har i skafferiet såsom salt, socker, bikarbonat, och honung. En extremt bra djuprengörande mask med ricinolja och olivolja, den måste ni testa! Ska göra den själv nu innan duschen :)
Ska ta och skriva ner "recepten" här nån dag framöver om ni vill prova.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar